Pekan esittely
Youtube
Kuva: Jussi Hiltunen
Olen kaikkien piispa
Olen sydämeltäni seurakuntapappi
Haluan kuunnella
Tavoitteenani on
- Uskon syntyminen ja vahvistuminen kirkon työn kautta.
- Seurakuntien ja kaikkien työntekijöiden tukeminen koko hiippakunnan alueella.
- Diakonisen avun lisääminen köyhyyden ja vanhusten määrän kasvaessa.
- Vapaaehtoistyön nousu ja seurakuntalaisten osaamisen arvostaminen.
- Hyvä hallinto, pappien hallinnollisen osaamisen tukeminen.
- Kristuksen synnyttämä yhteys – tilaa kaikille elää ja toimia ja kirkossa.
- Toivo kriisien keskellä, luonnon varjeleminen tuholta
-
CV
- 17.1.1963 Helsinki. Avioliitossa. Puoliso Launeen srk:n kappalainen, teol.tri Riitta os. Lehtonen (25.12.1963). 4 Lasta, 1 lastenlapsi.
Kenttäpiispa, Helsingin yliopiston Vanhan testamentin eksegetiikan dosentti
OPINNOT
Ylioppilas Espoonlahden lukiosta 1982 (6 laudaturia). RUK 1983. Teol. maisteri Helsingin yliopistosta 17.4.1989, Teol. lis. 23.4.1990; Teol. tri 19.12.1994. – väitös saksan kielellä (Die Weisheit und Macht Salomos). Jatko-opintoja Tübingenin yliopistossa 1991–92 ja 95–96 (Deutscher Akademischer Austauschdienst- ja Alexander von Humboldt-stipendiaatti).
Vihitty papiksi Tampereen tuomiokirkossa 28.5.1989. Ylempi pastoraalitutkinto Tampereen tuomiokapitulissa 30.5.1991. Valtakunnallinen maanpuolustuskurssi nro 204, 2013.
Kielitaito: Ruotsi (Valtion kielitutk.lautak. jäs. todistus hyvästä ruotsin kielen taidosta 7.12.1996); englanti; saksa (”Sehr gut”. Goethe-Institut, Freiburg 26.9.1991).
TYÖURA
Lahden Joutjärven seurakunnan pastori 1989–98. Helsingin yliopiston raamatunselityksen tuntiopettaja 1989–90. Helsingin yliopiston Vanhan testamentin eksegetiikan assistentti 1992 ja dosentti 1999–. Suomen Akatemian projektitutkija 1996. Keski-Lahden seurakunnan kappalainen 1998–2001 ja kirkkoherra 2001–12. Päätoimen ohella Tampereen hiippakunnan pappisasessori 1999–2005.
Puolustusvoimien kenttäpiispa, Pääesikunta 1.9.2012–31.1.2023; Kangasniemen seurakunnan vs. ja vt. Kirkkoherra 1.2.–30.6.2023
LUOTTAMUSTOIMIA
Piispainkokouksen jäsen 1999–2004 ja 2012–. Kirkolliskokouksen jäsen 2012-.
Suomen Pipliaseuran hallituksen pj. 2005–2019. Suomen ekumeenisessa neuvostossa
SPS:n edustajana 2005–2019. Kirkon koulutuskeskuksen toimikunta 2000–12; Kirkon
ulkoasiainneuvosto 2010–13; Kirkon lähetystyön toimikunta 2010-2013;
Kanttorikoulutustoimikunnan pj. 2013–2020. Monissa kokonaiskirkon työryhmissä.
Res. arvo ja kunniamerkkejä
Res. Kapteeni 2017
SVR I 2004; SAM 2018; Sotainvalidien ansioristi 2016; Rajavartiolaitoksen ansioristi 2017; Reserviläisliiton ansioristi 2016; Sotaveteraaniliiton ansiomitali 2009; Rintamaveteraaniliiton kunniaristi 2012; Maanpuolustusmitali miekkojen kera 2016; Sininen risti havunoksatunnuksella 2008; Hämeen risti 2014; Sotavainajamitali 2015;
Reserviupseeriliiton kultainen ansiomitali 2018; Kilta-ansiomitali 2018; Kultainen reservin ratsastajamitali 2019. Pyhän Karitsan Ritarikunnan (ort.) komentajamerkki 2018. Suomen Ratsastajain liiton pronssinen ratsastusmerkki 2021.
URHEILUTULOKSIA
Sotilasurheiluliiton uintimestaruus 29.1.2015, M 35, 50 m pu, 1. sija; M 45 100 sku, 1. sija
Sotilasurheiluliiton uintimestaruus 16.2.2016, M 35, 50 m pu, 1. sija; M 45 100 sku, 1. sija
Hämeen aluemestaruus 15.9.2018 esteratsastuksen aikuisluokassa, 1. sija
Nykyaikainen viisiottelu 3.10.2020 (M 35), Suomen mestaruus
KIRJALLISTA TUOTANTOA (valikoima):
The Third Man” – David’s Heroes in 2 Sam 23,8–39. Scandinavian Journal of the Old Testament 7 (1993), 108–124. Arhus.
Die Weisheit und Macht Salomos in der israelitischen Historiographie. Eine traditions- und redaktionskritische Untersuchung über 1 Kön 3–5 und 9–11. Scfriften der Finnischen Exegetischen Gesellschat 60. Helsinki, Göttingen: Vandenhoeck & Rupprecht 1994. Diss. (281 s.)
Die Struktur der Salomogeschichte (1 Kön 1–11) und die Stellung der Weisheit in ihr. BN 83. 1996. München. S. 83–106.
Kemoš oli vihoissaan maalleen. TAik 1997, 352–359.
Exodus und Salomo. Erwägungen zur verdeckten Salomokritik anhand von Ex 1–2; 5; 14 und 32. Scfriften der Finnischen Exegetischen Gesellschat 71. Helsinki, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 1998. (185 s.)
Kristus kutsuu todistamaan. Luterilaisen maailmanliiton 9. yleiskokous Hongkongissa. (toim. Pauli Juusela ja Mari Malkavaara). Artikkelit: Raamattu ja maailma sekä Pakkosiirtolaisena Yhdysvalloissa. Espoo, 1998.
Kirkko ja kulttuuri. Teoksessa: Aikojen taite. Kirkko kolmannen vuosituhannen vaihteessa. (synodaalikirja), s. 109–162. Helsinki, 1998.
Salomo/Schriften. Theologische Realenzyklopädie 29 (1998), 458–461.
Turun tuomiokirkon musiikkielämä 1600-luvun tilikirjojen valossa. Suomen kirkkohistoriallisen seuran vuosikirja 87–88 (1997–1998), s. 119–146. 1999.
Concealed Criticism of King Solomon in Exodus. BN 102. 2000. München. S. 74–83.
Piispa R.V. Frosteruksen muistiinpanot vuosien 1854 ja 1865 valtionkalentereissa. Suomen kirkkohistoriallisen seuran vuosikirja 89–91 (1999–2001), s. 197–226. 2002.
Salomo und die Dämonen. FS Tapani Harviainen. Verbum et Calamus. Studia Orientalia 99. Helsinki 2004. 305–322.
Hautaustoimen käsikirja (yhdessä työryhmän kanssa). Edita. Helsinki. 2005.
Seurakuntajaotuksen kehitys Päijät-Hämeessä. Aikojen halki. Kirkon kahdeksan vuosisataa Lahden seudulla. Keski-Lahden seurakunnan julkaisuja 2. Toim. Esko Ryökäs. S. 15–30. Hollola. 2005.
Keskiaikaisen kirkonvihkimisen jälkiä suomalaisessa kansanperinteessä. Suomen kirkkohistoriallisen seuran vuosikirja 95, s. 184–188. 2005.
Viisauden kirjan asema Salomo-kirjallisuudessa. Signum unitatis – Ykseyden merkki. Piispa Juha Pihkalan juhlakirja (2006), s. 88–117.
Kuningasajalta. Kirjoituksia Salomosta ja rautakauden piirtokirjoituksista. Suomen Eksegeettisen seuran julkaisuja 90. Helsinki 2006. (253 s.)
Die fremden Frauen in der Familie Judas. Houses Full of All Good Things. Essays in Memory of Timo Veijola. Juha Pakkala and Martti Nissinen (ed.). Publications of the Finnish Exegetical Society 95. Helsinki, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2008. 184–200.
Ruth und Tamar als fremde Frauen in dem Davidischen Stammbaum. A. Voitila and J. Jokiranta (ed.): Scripture in Transition. Essays on Septuagint, Hebrew Bible, and Dead Sea Scrolls in Honour of Raija Sollamo. Leiden-Boston: Brill 2008. 551–574.
Batscheba und der Name ihres Sohnes Salomo. – Seitenblicke. Literarische und historische Studien zu Nebenfirguren im zweiten Samuelbuch. Walter Dietrich (Hg.). Orbis Biblicus et Orientalis 249. Fribourg, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2011. 256–262.
Solomon in History and Tradition. The Figure of Solomon in Jewish, Christian and Islamic Tradition (Ed. Joseph Verheyden). Leiden-Boston: Brill 2013. S. 45–56.
Sotilaspapiston toiminta viime sodissa. Porrassalmi VIII. Etelä-Savon kulttuurin vuosikirja 2015. Mikkeli. S. 44–63.
Sodassa kaikki on sallittua? Sota, rauha ja Raamattu. Toim. Niko Huttunen ja Nina Nikki. SESJ 112. Helsinki 2016. S. 70–92.
Salomon salaisuus. Pohdintoja peitetystä Salomon kritiikistä Vanhassa testamentissa. Suomen eksegeettisen seuran julkaisuja 115. 2018. Helsinki. (329 s.)
Kulkijan rukous (yhdessä valokuvaaja Matti Björnisen kanssa). Kirjapaja. 2019.
Kylmän sodan varusmiehenä. Väyläkirjat. 2022. (285 s.)
Kirkko tukee arvoilla ja evankeliumilla yhteistä elämää
- Kirkko on läsnä arjessa ja juhlassa.
- Yhdessä torjumme syrjäytymistä, kuljemme rinnalla ja autamme.
- Turvallinen arki rakennetaan yhdessä.
- Tuemme perheitä kasvatustehtävässä.
- Tarjoamme yhteisön ja ystäviä yksinäisille.
- Rohkaisemme kannattavuuspaineessa olevia maanviljelijöitä ja muita yrittäjiä.
- Käytämme kohtuullisesti luonnonvaroja, torjumme luontokatoa ja ilmastonmuutosta uusiutuvan energian rakentamisella (maalämpö, aurinkoenergia, biokaasu) sekä niityttämisellä ja kestävällä metsänhoidolla.
-
-
”Ajatus kansankirkosta on minulle läheinen. Siinä kristilliset arvot ovat yhteisen elämän perustana ja kirkon työ tavoittaa laajasti ihmisiä. Kansankirkkoa kannattaa puolustaa juuri siksi, että se on menettämässä asemiaan ja tilalle on tullut vastakkainasettelua.”
Minulle läheisiä asioita
- Puoliso, perhe ja ystävät.
- Raamattu, musiikki, historia.
- Luonnossa liikkuminen, maatiaiskanojen ja mehiläisten hoito, palstaviljely.
- Esteratsastus, uinti
”Luonto ja eläimet ovat minulle rakkaita. Näen luonnossa Luojan rakkauden ja huolenpidon. Jumala kutsuu meitä osallistumaan luomakunnan vastuulliseen viljelemiseen ja varjelemiseen tuholta.
Maatiaiskanojen hoito yli 10 vuoden ajan on tuonut minulle läheiseksi kanaemojen huolenpidon tipuistaan ja Jeesuksen vertauksen: ”Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan!” (Matt 23:37).
Ripustan mökkimetsään linnunpönttöjä ja hoidan kotipihalla niittyä.